torsdag 16 april 2009

Käftis

I natt drömde jag att min tandläkare hade dött och testamenterat hundra tusen kronor till mig. Hans tanke var att pengarna skulle täcka mina tandvårdskostnader för resten av livet. Om det blev pengar över hade jag hans tillåtelse att använda dem som jag ville. Jag bestämde mig för att investera dem i mina barns tandvård. När jag vaknade var jag rörd över min tandläkares omtanke. Och jag tänkte på Anders Bergs tandvårdssituation, och vad jag skulle kunna göra åt den.

Hur gör man när man skapar en fond? Jag vill skapa en tandvårdsfond. Människor som anser att det är orimligt dyrt med tandvård skulle kunna sätta in pengar varje månad, t ex 100- 500 kr. Rika as som ville vara solidariska skulle kunna bidra med mer. Och så skulle människor som Anders Berg ha möjlighet att söka pengar ur fonden när behov uppstod.

Jag kan inte bara öppna ett konto och begära att folk ska sätta in pengar. Då kommer de att tro att jag försöker luras. Det måste vara flottare. Helst ett sådant där -6 - konto, som biståndsorganisationer har.

Måste de betala skatt på gåvor från allmänheten? Hur går det till när pengarna ska tas ut för att användas? Vem kontrollerar verksamheten? Hur gör planka.nu med konton och administration av pengar?

3 kommentarer: